Alla inlägg under juni 2012

Av Helena - 16 juni 2012 21:29

Det blev 2 varv på 5,2 km spåret. Jag kom ihåg att ta tid på andra varvet och jag gick på 1 h 4 min.

Var väl ungefär som jag trodde.

Snart ska jag väl försöka börja jogga lite lätt...men oj, så tungt det känns. Nästa vecka kanske.


I morgon blir det gymmet igen. Tänkte nog köra lite kondition, måste ju ladda lite inför nästa vecka, har ett pass med PT Camilla på onsdag. Hon snackar nåt om "spyvecka".....hm....vad kan det innebära? Vill inte ens tänka på det! Om jag nu skulle spy (vilket inte är helt omöjligt), undrar vad de andra på gymmet skulle tycka då? Då kanske man blir kallad för "KräkÅhs". Haha...inte så kul kanske.


Mitt 3:e delmål som jag ska uppnå är att gå ner 5 kg till, dvs till 85 kg. Har ju sagt att jag ska belöna mig själv när jag når mina mål. Men det är ju så jäkla svårt att komma på någon bra "belöning". Får klura lite på det eller är det någon som har nån idé?

Just nu skulle jag kunna belöna mig själv med 100 Nöt-Crème för jag så jäkla sugen på det. Har inte ätit det på så himla länge och jag skulle kunna ge vad som helst för få en just nu..........


    


Av Helena - 16 juni 2012 16:54

Ja, nu är jag glad! I morse vid vägningen stod vågen på 89,9 kg och det var precis som jag ville. Det var ett mål jag hade och jag klarade det!! Tjoho....va glad jag blir. Nu är det bara 30 kg kvar.

Jag har kämpat ganska mycket med 10 kg, jag kommer inte vara klar förrän om flera år, känns det som.

Men det är nu jag ska försöka se vad jag lyckats med och inte se vad jag har kvar, som jag måste lyckas med. Det där lät konstigt....men jag har ju en förmåga att bara se det jag INTE klarar, inte se det som jag verkligen klarar och har klarat. Jag har ju faktiskt gått ner 10 kg och även om det är mycket kvar, så har jag ju ändå lyckats rätt bra.


Och nu ska jag ut i skogen och gå 2 varv på 5,2 km spåret. Har införskaffat lite bra musik i telefonen, så nu kan jag gå hur mycket som helst.


Känner mig ganska nöjd för att jag klarade mitt mål och nu ska jag boka in massagetid.

Vem är/har den bästa massören här i stan??


Ja just det! Jag skulle ju skriva om vad jag äter...


Frukost: Grekisk yoghurt, banan, 2 ägg och 2 glas vatten

Lunch: En latté och en macka (hyfsat nyttig macka)

Middag: Är inte avklarad än men det blir ev köttfärssås med pasta, fast jag skippar pastan. Kollar väl om jag har några grönsaker istället.

Och sen blir det väl någon proteindrink eller 2.

Sen hoppas vi att det inte blir något godis eller nåt ikväll...

Inser att jag inte fått i mig några mellanmål.


Som ni ser så är det just nu åt skogen med maten och jag måste bli lite bättre på det.

Vet ni vad det är för skillnad på Grekisk och Turkisk yoghurt?


 


Av Helena - 15 juni 2012 20:33

Hej igen,

Till minnet av min lillebrorsa som, på ett förjävligt sätt, gick bort år 2000. Bara 25 år.

Saknar honom....12 år har gått men jag minns det som om det vore igår.

Lyssna på en fin låt, som Marcus Öhrn & Keith skrivit, som är till minne av Fredrik.

  


http://www.youtube.com/watch?v=o2WB9LtFY6o

Av Helena - 15 juni 2012 19:59

Hej,


Ja, men det blev ju trots allt Body Pump idag. Och det gick väl hyfsat bra. Hade ju Ewa som tog fram allt innan, så jag behövde ju inte tänka på det. Sånt gillas!

Det var lite svårt att veta hur mycket vikt jag skulle ha på, man vill ju inte ösa på för tugnt och så orkar man inte göra så många. Men det var lagom tungt, kanske lite lätt ibland...nja, ska inte säga lätt men jag hade kunnat haft lite tyngre. I alla fall, så vet jag inte vad som hände men svetten liksom bara rann ifrån huvudet. Mer än vanligt. Och det är ganska oskönt när det rinner ner i ögonen för det svider som tusan. Inte alls bra!


Det har ju inte hunnit bli så många promenader denna vecka, får väl ta igen allt i helgen. Och inte kom jag ihåg att väga mig i morse heller...hm...får bli i morgon istället. Och jag blir gaaaaaaaalen om det står typ 91,4 kg på vågen! Det har nämligen stått så ganska länge nu. Var nere på 90,8 men gick upp igen till strax över 91 kg. Och  jag som trodde jag skulle vara under 90 kg den här veckan. Så jag håller tummarna. Blir jäkligt besviken annars....riktigt sur blir jag.


Inser att jag failar lite gällande kosten, får nog börja skriva upp vad jag äter (och hur mycket) varje dag. Det blir ju lite mer svart på vitt då. Fast jag kan säga att jag inte har druckit någon Latté idag. Brukar alltid dricka en varje fredag, nere på stan. Men inte idag. Känns ju bra! Får ju skäll av den stränga PT:n annars.

Men i morgon blir det nog en.....

 

Av Helena - 14 juni 2012 22:08

Jaha, så var det snart fredag igen! Det är bara måndag, fredag...känns det som. Veckorna går väldigt fort! Tiden går fort när man har roligt!!


Träningen idag, hur gick den? Joo, med lite hjälp så gick det ganska bra. Men jag måste erkänna att jag känner en viss träningsvärk i mina ben. Känner mig helt slut i benen, om jag ska vara riktigt ärlig. Så det blev  ingen benträning idag, benen fick vila.


Uppvärmning på crossen, 5 min

Bröstpress

Axelpress

Triceps, rep

Löpbandet, 30 min

Gick hem, ca 30 min


Det var dagens prestation. Måste nog lägga till lite mer armar, för där jag otroooligt svag.

Och sen måste jag väl dra igång med lite mer kondition.


Igår när jag körde Cross Shape så var det en person som sa "Flås" till mig....hahaha...det var hundra år sen jag hörde nån kalla mig för det. Det var mitt smeknamn i min ungdom. Fick det när jag började spela fotboll och ni kan ju lista ut varför det blev just "Flås". Jaa, inte var det för att jag hade Strängnäs bästa flås direkt. Nä, snarare tvärtom. Men sen var det nog också för att vi var 3 Helena i laget och Flås passade väl bra, eftersom jag heter Åhs. Det var bara en tjejkompis som fortfarande sa Flås men hon gick tyvärr bort förra året i cancer. Hon var en av mina äldsta vänner och det känns tomt utan henne, även om vi inte umgicks så ofta längre. Hon bodde i Linköping så det blev inte av att vi träffades så ofta. Miss her!


Jaha, i morgon sägs det att jag ska köra Pump. Mmmm....vi får väl se.

Återkommer väl om det i morgon.

Nu dags att sova.

Men först en bild på mina goa ungar  


 



Av Helena - 13 juni 2012 22:16

Hej hej,


Jag skrev ju igår om varför jag borde träna och ändra kosten....för att gå ner i vikt. MEN det finns en orsak till att jag måste träna och det är min sjukdom, Bechterews. A och O är att träna och få upp rörligheten.

Fick ont precis när jag blev gravid,  jag var 23 år. Graviditeten var en pina, det går inte att beskriva hur ont jag hade i bäckenet. Läkarna trodde det var foglossning och att det skulle gå över efter förlossningen men icke.


Det tog ungefär 5-6 år innan jag fick diagnosen och det var skönt att äntligen få ett svar på vad det var.

När det väl sluta göra ont i bäckenet, så gick det upp i ryggen. Och det var också ett rent helvette, kan jag säga. Sov i soffan, sittandes, i flera år. Kunde inte ligga plant med ryggen. Satt som en hösäck i soffan med fötterna upp på bordet. Sov någon timme, vaknade, bytte ställning, sov nån timme, vaknade, bytte ställning...och så höll jag på hela nätterna. Inte så konstigt att jag var konstant trött. Fy!

Men sen fick jag en snilleblixt (fattar inte att jag inte fick det tidigare) och köpte en ny säng, en som man kan höja i både huvudända och fotända. Och då låg jag som en fällkniv och hur bra som helst!!


Nu, äntligen, för ca 1 år sen, har jag fällt ner sängen och ligger plant. Och det funkar, känns så himla bra.

Jag vaknar fortfarande ibland och har ont i ryggen men det är inte som förr. Tack och lov.

Hoppas det håller sig som det är nu och inte blir värre eller att jag får andra problem.


Nåja, det innebär i alla fall att jag måste träna, oavsett lathet och allt annat.

Om någon vill läsa om sjukdomen;

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bechterews-sjukdom/



Av Helena - 13 juni 2012 21:57

Hej hej,


Tänkte köra kondition på gymmet idag men hamnade på ett pass istället. Hur gick det till? Jaa, det kan man undra. Fråga flickan i receptionen....

Det blev i alla fall Cross Shape. Jag hade aldrig sett ett pass, hade inte en aning hur passet skulle vara. Men det är ju lite spännande med lite nytt. Det var kul och jobbigt (men det ska ju vara jobbigt). Övningarna var ju lite nya, så det går nog bättre nästa gång. För fler gånger lär det bli.


Nu har jag klarat av 2 pass, Afro-dans och Cross Shape. Bara några kvar....

Har lovat Eva att köra BodyPump med henne på fredag, så det måste jag väl. Det var ju hundra år sen jag tränade BodyPump. Det var ju i och för sig hundra år sen jag körde pass över huvudtaget.

Hundra år sen.....är väl lite överdrivet men typ 3 år sen.


I morgon blir det en sväng till gymmet igen men då står det styrketräning på schemat.

Av Helena - 12 juni 2012 22:43

Hej igen,


Jag fick häromdagen frågan om vad som hände, varför blev jag så tjock? En jättebra fråga, som har miljoner svar. Om det bara fanns ett svar, vore det ganska enkelt.


För det första, så kan jag börja med att säga att jag vet exakt hur jag ska leva, hur jag ska träna, hur jag ska äta osv. Jag skulle kunna skriva en bok om det. Jag skulle kunna lära andra hur de ska leva. Och jag tror många med mig, som är överviktiga, vet detta. VARFÖR är det då så svårt att göra som man ska? Dvs äta rätt och röra på sig mer. Det är ju hur lätt som helst, inga konstigheter alls! Att göra sig av med mer kalorier än vad man stoppar i sig.


Jo, för att det sitter i huvudet!


Man kommer in i en ond cirkel och till slut så skiter man fullständigt i hur man ser ut, hur man mår osv. Tröstar sig med mat, för man är ju i alla fall så fet, så vad spelar det för roll, liksom??

Jag är (och har varit) en typisk jojo-bantare. Går ner några kilon, går upp desto fler. Går ner några kilon, går upp igen. Och så håller man på. Och hur många gånger har man inte varit med i Viktväktarna? Första gången jag skrev in mig, vägde jag 59 kg. Det går jättebra i flera veckor, ungefär 8-10 veckor, jag går ner i vikt och livet leker. Sen händer något, man står still på vågen. Man går sen upp något hekto....och sen är det kört. Då ger jag upp, helt enkelt. För några fjuttiga hekton eller nåt kilo. Jag skäms för att jag har misslyckats!

De senaste åren har jag nog inte ens försökt gå ner i vikt, eftersom jag har haft inställningen direkt att jag kommer att misslyckas. Och vem vill misslyckas?


Likaså med träningen, jag kommer igång med träningen och det är skitkul. Och för mig är det lite, allt eller inget. Jag kör på för fullt, sen händer nåt. Jo, man blir sjuk! Man blir borta ett tag och sen är det svårt att komma tillbaka. Lite jojo-träning där också, liksom. Kör hårt i några veckor, uppehåll på många veckor osv.

Jag har inställningen att; Nu jäklar, här ska tränas! Och så blir det bara dåligt i alla fall.


Men nu har jag bestämt mig för att lyckas! Och även om det är motigt och svårt, så måste jag lyckas.

Det är verkligen inte hälsosamt att vara så här överviktig och otränad. Jag vill leva många år till.

Och jag vill leva ett bra och hälsosamt liv!


Jag har väldigt svårt att peppa mig själv och jag är så glad att det finns några i min omgivning som verkligen peppar mig. Det behöver jag och jag är så tacksam för ert stöd! Tack   


Presentation


Jag köpte en våg i januari 2012 och när jag ställde mig på den, tänkte jag; Antingen har jag övervikt eller så har jag underlängd. Men hur det än är, så är 100 kg för mycket till mina 158 cm.

Nu börjar min utmaning!

Kontakta mig

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards