Alla inlägg under juni 2012

Av Helena - 26 juni 2012 22:45

Hej hej,

Idag for jag ner till gymmet och var där strax efter 20 och tänkte träna lite snabbt. Hade planerat (ja, precis....planerat) att bara köra rygg och axlar. Det blir lite bröst också. Om jag tränar bröstmusklerna asmycket så kanske jag fyller ut min bh bättre. Eller det kanske inte funkar så??? Hahaha...jag har ju fått frågan om jag märker att jag gått ner typ 10 kg och jag kan bara säga; Jaa, på mina bröst!!! Och det var väl kanske inte just det stället man ville bli mindre på. Jaja, det är bara att köpa nya bh:ar...Och det är dessutom inte det roligaste att lägga pengarna på.


Ja, men i alla fall...för att återgå till träningen....

När jag klev in på gymmet, sa flickan i receptionen att jag verkar vara i en formsvacka. Det kan väl hända och jag ska rycka upp mig. Så nu ska jag bara skriva en massa positiva saker i min blogg. Som tex att det gick jäkligt bra att träna idag. Faktiskt! Jag kastade mig in i hantelrummet bland de andra stora grabbarna och slängde upp 12,5 kg hantlarna och körde lite bröstpress. Många reps gjorde jag också...försökte impa på grabben bredvid men jag vet inte...jag fick inte så många blickar på mig, så det var väl inte så imponerande. Log lite i smyg när en sur kvinna kom in i rummet och skällde på den stackars pojken (som för övrigt kanske var runt en 25 år), att han inte hade torkat av en av maskinerna efter sig. Hon talade minsann om att han glömde göra rent och att det är ofräscht och att hon hade gjort det åt honom. Det var ju snällt av henne...hahaha, jag tycker väl också att man kan torka bort svetten på maskinerna men oj, så arg behöver man ju inte bli.


Jag körde sen lite axelpress och försökte återigen göra några snygga lyft, för att impa men inget hände då heller. Jag menar, ingen tittade....hm....eller så gjorde dom det i smyg, i alla speglar på väggen. Speglar är bra men fy va jobbigt att se sig själv i speglarna. Ena sekunden så tänker man; "men va, jag ser ju ganska smal ut"...och så vänder man blicken åt sidan och tänker; "Nää, jag ser verkligen inte smal ut".

Nä, så jag var väl inte så värst imponerande idag, fast det kändes bra. Kanske för att jag tränade i linne idag. Man brukar ju bli lite extra peppad när man ser hur musklerna jobbar...hahaha..såg inte en enda muskel jobba på mig, har lite för mycket fett i vägen. Men snart så!

Och nåt annat som var bra, var att huvudvärken nästan försvann helt efter att jag tränat. Har haft huvudvärk hela dagen och så där ont i nacken. Hade kunnat betala 1000 kr för att få massage idag men nu känns det lite bättre faktiskt. Men jag ska boka in massage i alla fall, min rygg och nacke behöver det. Och sen har jag ju faktiskt förtjänat det.


Snart ska även jag och Tessan träna ihop med vår PT, det ska bli skoj. Nervöst...jag vill ju inte vara sämre än Tessan. Men hon är ju vältränad och lite mer "fit" än mig....Det blir mitt sista pass med PT:n som  jag har inbokat. Typiskt att det är slut....att 10 ggr kan ta slut så fort. Trist som tusan! Äh, det är väl bara att boka in fler pass, kan man tycka...jo, det är klart man kan. Vi får väl se.....


Nu tänkte jag försöka sova lite...blir en jobbig dag på jobbet i morgon. Fakturering i morgon och allt som hör därtill + alla andra sysslor som ska göras. Blir till att dra till jobbet tidigt. Tänkte ju försöka hinna med att träna också. Och försöka hinna med familjen.


Sov gott!

  

Av Helena - 24 juni 2012 22:50

Hej igen,

Ville bara tala om att jag var ute och gick 5,2 km i skogen och det var väldigt mycket mygg.

I morgon tar jag nog en vilodag, möjligen går i spåret igen. Måste nog planera min träning lite bättre och framför allt planera min kost. Den är inte bra just nu, inte för att jag äter så mycket skräp men för att jag är dålig på att planera och äta rätt, vid rätt tidpunkt. Just nu är jag så himla less på att det inte händer ett dugg med vikten.

Och sen måste jag sätta upp ett nytt mål, eftersom jag klarade målet med benpressen tidigare. Får klura lite på det.

God natt!

Av Helena - 24 juni 2012 19:55

Hej hej,


Förmiddagen började bra med frukost hos mamma och Micke kl.11:00 Det var en superbra frukost med äggröra, korv, bacon, ägg, juice, bröd, massa pålägg och kaffe. Ojoj, sån frukost skulle man ha varje söndag. Tack för den!


Sen åkte jag iväg och masserade lite onda armar och händer. Efter det direkt till gymmet, för att möta upp Tessan. Vi var där 2 timmar och det blev faktiskt lite träning, inte bara skitsnack. Så här såg det ut idag;

20 min löpband

Sittande benspark

Lårcurl

Bröstpress (hantlar)

Hantellyft axlar

Axelpress (hantlar)

Latsdrag (smalt grepp)

Rodd (brett grepp) ? vet ej vad den övningen kallas

Triceps (rep)

Biceps (rak stång)

Mage

20 min crosstrainern

20 min löpband


Tror jag fick med allt nu....Vi körde Tessans program och det var några övningar jag inte kört förut. Men det gick bra ändå, hon peppade mig lite, vilket var bra! Nu tror jag väl inte att varken Tessan eller jag var på toppträningshumör men det gick hyfsat bra ändå. Hon berättade att hon ska köra 2 PT pass med Camilla i veckan, det är bra jobbat! Jag vill också.....


Och sen har jag letat fram manicken som man kan träna upp händerna och underarmarna med. Så nu ska jag försöka få liiite starkare händer och underarmar. Om det nu går...


Tänkte nu ta mig ut i spåret och gå 5,2:an, mest för att lyssna på musik och rensa huvudet lite. Och jag hoppas att inte myggen är förjävliga.

Nu längtar jag till semestern! Jag jobbar 2 veckor till och sen har jag 2 veckors semester. Har sen ytterligare semester vecka 32-33. Ska bli såååå skönt! Jag är värd lite semester (tycker jag i alla fall).

Tack för idag, Tessan! Och tack till er andra som läser bloggen!

God kväll!

  



     

Av Helena - 23 juni 2012 20:32

Hej hej,

Ja, så  var det då dagen efter, dvs midsommardagen. Midsommarafton firades i Flen med mycket mat och dricka. Och tårta! Ingen träning....Och nu känner jag mig alldeles onyttig. Inte bra!

Det var i alla fall en trevlig dag och kväll med mycket stoj och ett 15-20 minuters Zumba pass med Jenny. Alla var uppradade på gräsmattan och sen körde vi på. Alla var jätteduktiga och allt var skitkul tills Elin (min dotter) gjorde illa knät. Allt har ju gått så himla bra efter hennes meniskoperation och efter många veckors sjukgymnastik skulle hon snart få sticka ut och löpträna. Men ett litet utfall (inte stödbenet) och hon fick tväront igen. Många tårar, förstås. Men jag tror att det är hennes trasiga korsband som spökar nu. Tycker så synd om henne och hon som längtar till fotbollen.....orättvist så det räcker. Och jag som har spelat fotboll, innebandy och varit väldigt överviktig (även när jag spelade innebandy) i stor del av mitt liv, har aldrig haft problem med knäna. Jag skulle gärna byta med henne om det bara gick.


Och som ni kanske såg, så vägde jag mig igår morse.....hade visst gått upp lite. Typiskt, när man var så glad att man gått ner precis under 90 kg. Aldrig får man va riktigt nöjd och glad. Men det är väl bara att försöka bita ihop och köra på. I morgon blir det träning på gymmet igen. Då ska jag komma ihåg magen, ska träna magen så jag kräks! Nja, kanske inte...men så jag nästan kräks.

Det var allt för idag!

Av Helena - 21 juni 2012 21:10

Jaha, och så har man vräkt i sig en halv kebabpizza.....hur bra var det då? Inte så värst bra!


Tänkte börja skriva om dagens mat och så här ser det ut idag:

Frukost: Youghurt, flingor, 1 ägg

Lunch: Måltidsersättning, 1 ägg

Mellanmål: Kaffe + 1 liten bulle (en jobbarkompis bjöd eftersom han slutar idag...var tvungen)

Före träningen: 1 ägg (usch, många ägg idag....)

Efter träningen : 1 banan

Middag: halv kebabpizza + 2 glas Pepsi Max


Japp, det var dagens mat det...än är inte kvällen slut men jag tänker inte äta mer, möjligen dricka lite mer vatten. Glömmer bort att dricka vatten. Har ju hört att det är bra att dricka vatten, typ 2 liter eller så. Jag är glad om jag får i mig 1 liter. Fast när jag tränar blir det ju lite mer vatten.


Kom ifrån jobbet vid 17:45 ungefär och var på gymmet strax efter 18 och stod på löpbandet i totalt 40 min.

Jag gick 2 minuter och sprang jag 1 minut. Och så körde jag i 40 min, tom ökade farten när jag sprang.

Efter det, så tänkte jag köra lite biceps och triceps och det gjorde jag också. Och magen glömde jag igen...typiskt!

Fattar inte varför jag hela tiden glömmer bort den. Som tur är så kan man ju träna magen hemma, vilket jag inte gör heller. Men vem vet, man kanske slänger sig ner på golvet och göra några situps eller crunches (var tvungen att googla på crunches och situps, för jag visste typ inte skillnaden men nu vet jag). Måste nog lära mig "fackspråket" på gymmet, så man fattar vad alla menar. Ni vet; Set, reps, dips, chins, pullover med hantel, hacklift och allt sånt där. Jag vet i alla fall vad utfall och upphopp är, för det testade jag ju igår....ojoj, det känns i rumpan idag, kan jag lova. Och då känns det ganska mycket, eftersom det är ganska mycket rumpa på mig. Haha...fast allt är ju inte muskler i min rumpa, mest fett. Men annars är ju Gluteus Maximus den största muskeln. Som jag borde träna mer!


I morgon är det Midsommar och då åker vi ner till Flen, till stugan. Ska fira med goa vänner och en himla massa barn. Ska bli kul! Lite 5-kamp och ett Zumba pass med Jenny Andersson (jag ska tjuvträna till nästa torsdag eftersom det inte blev något Zumba idag på BalanZe). Och en hel del mat och eventuellt någon öl eller 2. Men jag får väl hålla igen lite på maten (och ölen) så jag inte förstör all min träning.


Om jag hade mycket pengar (och då menar jag MYCKET) så skulle jag anställa en PT på heltid, en som skulle bo hos mig...laga maten till mig, träna med mig varje dag. Gud, va lyxigt!! Och vad lätt det skulle vara då eller hur! Jag har ju ett extra rum över, så det är ju inga problem. Problemet är ju att jag inte har mycket pengar.


När jag har tittat på Biggest Looser, så har jag inte riktigt förstått varför så många gråter och så. Jag har tänkt; "Va fan, ni får ju världens chans och var glad! "

Men jag förstår dom lite mer nu, för känslorna verkligen svänger och man mår ganska dåligt ibland, över att vara överviktig. Man tränar och tränar men det händer inte så mycket. Man blir frustrerad! Man jämför sig med andra och känner sig sämst och tjockast. Man tycker att man gör sitt bästa men samtidigt så finns det ju lite till att ge. Men oj, vad det tar på psyket, vill jag lova. Målet är så himla långt borta, man tror liksom inte att man kan nå dit. Känns omöjligt, på nåt sätt. Man är redo att kasta in handduken väldigt ofta.

Så jag har full förståelse för all gråt i Biggest Looser och alla andra liknande program. Och alla ni som tror att det bara är att sluta äta skräp och börja träna, ni har så fel. Det är inte bara. Det gäller att ändra ett beteende som man byggt upp under många, många år. Och det är inte så lätt som många tror. Man behöver nån som stöttar, som förstår och som lyssnar när man tycker att det är lite tufft och jobbigt.


Oj, vad djup jag blev nu...det var inte meningen. Nä, dags att packa lite, i morgon bär det av tidigt.

Sov gott!

  

Av Helena - 20 juni 2012 20:00

Hej hej,

Japp, dagens träning var med PT Camilla. Och ni vet ju hur dom träningarna brukar vara, men idag var det hur jobbigt som helst. Alltså verkligen jobbigt! Och om Camilla läser det här, så kan jag tala om för dig vad Jessica menade med "GRYYYYM". I know! Och jag lovar, jag ska också skriva om dig i tidningen, den dagen jag är med i något repotage. Vem vet, en vacker dag kanske jag dyker upp i någon tidning.


Ja, i alla fall.....träningen idag gick väl både bra och dåligt. Det första som var bra, var att jag klarade mitt mål i benpressen tidigare än utsatt datum. Det var ju vecka 31 som jag skulle klara 127 kg men fixade det idag! Jippie!!

Men det var lite press där, hade inte Camilla stått där med "arga blicken" så hade jag nog aldrig fixat det.

Det dåliga var att jag var otroligt svag i underarmarna....och nej, jag tränade inga underarmar men de är ju inkopplade i varje övning, känns det som. Borde träna dom men när jag gjorde det sist...hm...få se...ja,för ungefär 5-6 år sen, så fick jag ganska ont i armarna. Fick till slut kortison spruta (efter att kört akupunktur ganska länge) och sen blev det hyfsat bra. Så jag är lite rädd att jag ska få sådär ont igen.

Och sen det bästa av allt var att jag inte spydde! Men jag vågade inte äta så mycket innan träningen, det blev bara en proteindrink och banan, typ 1 timme innan.


Även om jag är ganska gnällig (tjatar om hur jobbigt det är hela tiden....flåsar, suckar..och tjatar lite mer) så tycker jag att det är fantastiskt roligt att träna. Ska försöka sluta gnälla. Och ni vet, när jag gått ner 30 kg till så flyger jag fram på gymmet och lyfter vikter, som om jag aldrig gjort nåt annat.

Tänkte ta ett varv på 5,2:an ikväll MEN jag såg att "So You Think You Can Dance" börjar idag kl.21:00 och det kan man ju INTE missa. Nej, för det är ett favoritprogram och det måste man bara se. Jag tror inte jag kan dansa men var ändå med i TV och försökte...hahaha...hur korkat som helst. Men väldigt kul! Skulle lätt kunna va med i TV igen, hela grejen liksom, allt runt omkring, egen loge och allt. Och sen var det fantastiskt att få dansa med David Watson och alla som inte vet vem han är, så var han med i årets Let´s Dance + första året. Tyvärr åkte han och Helena ut ganska tidigt, kan verkligen inte förstå varför, hon var ju hur duktig som helst!


  (skratta inte!!!)



Av Helena - 18 juni 2012 21:25

...skulle jag ens försöka träna idag?? Kändes som om jag skulle kräkas....

Går nog och lägger mig nu.


En dålig dag, helt enkelt. Idag var jag till veterinären och tog bort vår gamla katt, Nisse. Kommer att kännas lite tomt efter honom, vi har haft honom i många år.

Har haft en stressig dag på jobbet och det kommer att bli värre i morgon, eftersom vi måste iväg till Kista för att tacka av en arbetskamrat som slutat. Känns inte som om jag hinner det men men....vad gör man inte? Det blir säkert tårta eller nåt annat gott som jag INTE tänker äta.....


I morgon tänker jag inte träna på gymmet, möjligen gå ut och gå spåret. Tänk, att igår kändes det så jäkla bra att träna mm och idag känns det bara asdåligt och jag är bara så trött. Det skiftar fort, må jag säga.


Okej, men jag tränade ju lite när jag ändå var på gymmet och detta blev det idag;

Uppvärmning 10 min cykel

Rygg, rodd

Triceps, stång

Biceps, hantlar

Bröstpress, i nån maskin (har inte lärt mig vad alla maskiner heter)

Mage (jaa, idag kom jag ihåg magen...fattar inte att jag kunde missa den igår, den gör sig ju påmind varje dag, varje minut, varje sekund....finns det nåt på min kropp som är jäkligt irriterande så är det min tjocka mage. Skulle jag fettsuga mig, vilket jag inte ska, men om....så skulle det bli magen + mina överarmar. Och jag kan säga att det inte är några muskler där, som är stora, det är bara massa fett.


Nä, nu går jag och sover. Sov gott!




Av Helena - 17 juni 2012 21:35

Hejhej,

Idag har det gått bra med träningen. Sämre med maten, jag är urusel, helt enkelt.


Träningen idag:

Uppvärmning, lyft av skylt

5 min cross

Ben

Rygg

Bröst

Axlar

Biceps

Triceps

(skulle träna lite mage också men det glömde jag faktiskt bort...joo, det är sant!)

Avslutade med löpbandet, totalt 40 min (och då gick jag 2 min, joggade/lunkade 1 min osv.)


Jag hade lurarna på mig med musik, så jag har ingen aning om hur mycket jag flåsade. Haha...men det var nog ingen som tittade snett på mig. Inte vad jag såg i alla fall.


Maten idag:

Frukost,  kl.12.00 - 2 ägg, yoghurt, banan

Lunch, inget

Mellanmål efter träning, typ en dryck från BalanZe (vet inte vad den heter men innehåller väl nåt bra)

2 koppar kaffe med mjölk

Middag kl.20:30 - 2 st grovt bröd med ägg

1 proteindrink


Hjälp!!! Antingen så äter jag alldeles för mycket eller så äter jag typ för lite och inte så bra.

I need help, Camilla!


Jag tänkte ta en timmes promenad nu, för att klara av antalet timmar. Känns lite tungt att gå ut kl.22.00 men vad gör man inte? Vill man va fin får man lida pin, eller hur var det? Och vad jag menar med "lida" så är det alla dom där jäkla myggen som sätter sig i huvudet på mig och suger mitt blod. Får ta på mig en mössa kanske...eller fälla upp luvan. Usch!


Nästa vecka ser jag fram emot Zumban på torsdag. Mitt första Zumba pass ever och det ska bli skoj. Vet fler som tycker att det ska bli skitskoj:)

Nä, på med löpardojorna och ut i skogen...Fast det blir ju förstås ingen löpning. 

Hörs i morrn!




Presentation


Jag köpte en våg i januari 2012 och när jag ställde mig på den, tänkte jag; Antingen har jag övervikt eller så har jag underlängd. Men hur det än är, så är 100 kg för mycket till mina 158 cm.

Nu börjar min utmaning!

Kontakta mig

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards