Alla inlägg under maj 2012

Av Helena - 31 maj 2012 21:21

God kväll!


Varje gång (är ju inte allt för ofta) jag går in och ska skriva ett inlägg, så ändrar jag utseendet på sidan. Jag tycker inte att den är helt100. Justerar nån färg, hit och dit....ändrar typsnitt...ändrar tillbaka....Vill ju ha en fin sida men har ännu inte fått till det ordentligt. Men å andra sidan är det ju inte så många som vet om min blogg, alltså inte så många som läser den. Tanken med det hela var ju att skriva om min träning, vikt och för att lyckas bättre. Som en träningsdagbok liksom. Och sen tänkte jag; om jag skriver en blogg och andra läser den, så måste jag skärpa mig. Haha...ja, men hur bra är det då när ingen läser bloggen? Jag ska bli lite varm i kläderna först, sen kanske jag delar med mig av sidan (kan ju inte ens lägga upp bilder än). Urkasst!


Nåväl, hur gick träningen igår då? Jooo, den gick väl bra. Stack iväg på kvällen och körde lite. Blev inte det tuffaste passet direkt men bättre än inget pass alls.


Förr om åren när jag har styrketränat så har man (läs jag) alltid kört halvtungt/lätt, 15 repetioner x 3. Alltid...

Man har liksom inte (läs jag igen) kört speciellt tungt. En av anledningarna är att det är lite skämmigt att köra tungt, som tjej. Man kanske gör fula grimaser, stonkar och blir svettig. Man tror liksom att de andra tänker; "Tror hon att hon ska bygga muskler eller vad?" Det är lite "fult" att bygga muskler som tjej.

Nu är detta bara nåt som jag tror och jag tror att det är fler tjejer som tycker likadant som jag.

Man hör ibland att tjejer säger; "Jag vill köra lätta och många repetioner, för jag vill inte har stora, biffiga muskler, utan långsmala". Men nu är det ju inte så att man bygger på sig 5-10 kg muskler i ett nafs.


Nu kom jag av mig lite...det jag skulle skriva om var, att nu kör jag lite tyngre (läs jäkligt tungt) och  få repetioner, typ 8 st. Om jag ens orkar det...Och det är ju perfekt! Träningen går så mycket fortare och det känns lite mer effektivt. Nu är ju inte min tanke att bygga så mycket muskler, utan gå ner i vikt. Men det är ju samtidigt kul att man känner att det händer något med musklerna när man tränar. Och man förbränner fett genom att styrketräna. 


Kosten då? Jo, det går väl sådär. Det värsta är att jag planerar så himla dåligt. Men det går bättre ibland och lite sämre ibland. Lite varierat alltså.

 (Filip=sonen, har precis gjort chokladbollar....guuud, va gott!! Om jag tar en, så får jag väl träna lite extra i morgon med Camilla)

Ja, och som ni förstod så är det träning med Camilla i morgon. Min PT  som är tuff som fasiken. Har inte så många gånger kvar med henne, det är tråkigt. Bäst jag går och lägger mig, så jag orkar med henne i morgon. Tror det står kondition på schemat. Och kondition är absolut inte min starkaste sida. Absolut sämst!!

God natt!

Av Helena - 28 maj 2012 22:00

Jaha, motivationen lyser med sin frånvaro   Jag kan säga att jag inte har tränat allt vad jag kunnat. Bättre kan jag nog. Men jag har haft lite fullt upp med annat.... en massa kalas, morsdags firande mm.


Hur ska man då få motivation?

Tänk om Therese kunde smitta av sig lite av hennes motivation...Therese är en rolig prick på mitt jobb och hon kan verkligen träna och kämpar som tusan. Och resultat har det gett, må jag säga. Läs hennes blogg, så får ni läsa om hur duktig hon är;

http://mittnudirekt.blogspot.se/


Jag var i alla fall och tränade igår. Det blev lite styrketräning. Funderade lite på om man skulle ge sig på spinningpass snart men tänk om man tippar av cykeln av trötthet? Hur skulle det se ut?   Men instruktörerna är säkert utbildade på hjärt- och lungräddning, så det går nog bra.

Eller om man skulle svassa runt på ett Zumba pass! Det vore nåt....säkert jättekul. Mmm...ska nog testa det, typ nästa vecka. Ett mål var att försöka testa alla passen som finns på Balanze under dessa 10 veckor. Och det ska jag också göra. Har ju några veckor kvar.


Och hur går det med kosten då? Hmmmm....jooo, det går väl inte världsbäst, kan man säga. Det går väl typ skitdåligt. Fast allt är ju relativt.

Jag har köpt proteinpulver som är jättegott, kan verkligen rekomendera det;

Super Protein Complex (smak: cookies & cream)

Inhandlat på Proteinbutiken.se


 


Mycket gott, vill jag lova! Perfekt om man är sugen på nåt "sött". Och sen är det ju bra med lite extra protein, när man vill gå ner i vikt och tränar en hel del. Jaaa, nu tränar jag ju inte en hel del än men....Protein är bra ändå, även om man inte tränar hårt. Det hjälper förbränningen.


I morgon blir det Räkbåten med jobbarkompisarna. God natt!

Lovar att uppdatera varje dag om Du lovar att läsa varje dag!




Av Helena - 24 maj 2012 19:30

Hej,

Idag var det träning på lunchen med Camilla. Träning istället för lunch  nja, det är väl inget vidare bra upplägg. Det fick bli lite energidrink innan träningen och sen en stor proteindrink efter träningen, plus några ägg. Inte det bästa heller men jag är lite dålig på att planera lunchen. Men jag ska bli bättre på det!


Det var sjukt jobbigt idag men jättekul. Träningsprogrammet var ändrat och det är alltid kul att göra lite nya övningar.


Uppvärmning 5 min på crossen

Benpress

Utfall med 10 kg´s plattor

Axelpress

Bröstpress

5 min på crossen (tungt)

5 min på crossen (lätt)


Hemgång! Eller rättare sagt; tillbaka till jobbet. Tänk om ändå fick gå hem efter passet.

Igår köpte jag en tidning (om träning) och när jag satte mig och skulle läsa den, insåg jag att jag redan hade köpt och läst den. 59 kr åt skogen! Klantigt. Den tidningen kan jag skänka till nån.

Nu blir det nog ingen träning förrän söndag.


Vägning i morgon...

God natt!



Av Helena - 19 maj 2012 12:45

Hej kära våg!


Varför visar du inte bättre siffror när jag kört så hårt?

Varför har jag inte gått ned 1 kg sen förra veckan?


Vågen svarar; "Nej, Helena, du har inte kört hårt? Du har fuskat med kosten och även träningen. Skärpning Helena!!"


Av Helena - 17 maj 2012 19:53

Hej,


Igår var det träning med PT-Camilla igen och det var ju hårt som vanligt. För alla er som inte kommer igång med träningen, kör några pass med en PT, det är så kul att se hur mycket mer man orkar. Och man ju inte ger upp direkt, i första taget.Nackdelen är ju att det kostar en hel del...visst vore det toppen om vi tjocka fick bidrag för att träna:)

Nåväl, efter träningen stack Camilla och jag till Café Prinsen, där vi gick igenom vad man kan välja och inte välja när man är på ett fik. Och som alla vet så är jag ju värsta fikadrottningen, älskar att fika.

Ingen latté!! Ingen på 10 veckor!

Hur ska det gå?? Vi åt lunch där också och vi valde en lax- och spenatpaj, med en Loka till. Det var gott!Jaa, det lär bli tufft! Hejsvejs

Av Helena - 12 maj 2012 23:22

I 10 veckor framåt ska jag träna så mycket jag bara kan. Och hålla mig ifrån allt vad kalorier heter. Mitt mål är att gå ner 1 kg i veckan och det skulle i så fall innebära -10 kg på 10 veckor.

Min startvikt i slutet på januari var alltså 100 kg och jag har lyckats gått ner till 93,6 kg. Men det är nu det börjar på allvar, så det är 10 kg fr om nu....har ju börjat blogga om det, så nu vill det till att jag skärper mig (ifall det är någon som läser bloggen).

Igår körde jag ett pass med min PT Camilla på Balanze....Herre min gud, vad jobbigt det var. Jag har kört styrketräning sen februari (med ett uppehåll på ett par veckor nu) men har inte haft sån här träningsvärk på hela tiden. Vi körde stationsträning som såg ut så här;

10 situps

10 kettlebells svingar

10 på stepbrädan (upp o ner..ja, ni vet)

10 plankan (variant på det.....vet ej vad vi kallar den)

10 armhävningar (och då var det fuskisar= på knä)


10 VARV!!

 Nu vet jag inte om det blev 10 varv, eftersom jag var halvdöd efter första varvet och visste knappt åt vilket håll jag skulle gå åt. Det jobbigaste var nästan att ta sig upp från golvet och gå till nästa station. Och jag ska väl nämna att vi hade en liten uppvärmning innan det, redan då var jag astrött. Herre min gud, vilken dålig kondition jag har. Men för att alla ska förstå hur jobbigt det är, så häng på er 40 kg och ut och träna. Då vet ni hur jag känner det! Men jag ska inte gnälla, jag har själv försatt mig i denna förskräckliga situation. Fy mig!!

Efter en timme fick jag ta mig hemåt och usch, va trött jag blev. Var tvungen att sova.

Idag kan jag knappt röra mig. Tack, Camilla, för denna underbara träningsvärk! Det är bara på´t igen, har jag hört.

  




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag köpte en våg i januari 2012 och när jag ställde mig på den, tänkte jag; Antingen har jag övervikt eller så har jag underlängd. Men hur det än är, så är 100 kg för mycket till mina 158 cm.

Nu börjar min utmaning!

Kontakta mig

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards